03. Kopen, kopen, kopen
11 april 2018 – 20:44 op NPO 2

Kopen, kopen, kopen

Van plaatselijke kruideniers, bakkers en slagers naar grote supermarktketens, online warenhuizen en razendsnelle bezorgdiensten: afgelopen decennia neemt het consumptiegemak een hoge vlucht en lenen mensen makkelijker dan vroeger.

Kopen, kopen, kopen

Leestijd verdieping: 2 minuten
Van plaatselijke kruideniers, bakkers en slagers naar grote supermarktketens, online warenhuizen en razendsnelle bezorgdiensten: afgelopen decennia neemt het consumptiegemak een hoge vlucht. Sparen Nederlanders vroeger eerst voor een nieuwe wasmachine en kopen ze alleen wat nodig is, nu is dat wel anders. Spullen worden steeds goedkoper en zijn voor veel mensen beschikbaar, alhoewel niet alle spullen even noodzakelijk zijn.
Vanaf de jaren zestig gaat het beter met Nederland en is er steeds meer te besteden. Sommigen durven met enige schroom zelfs een lening voor een auto te nemen.. Rood staan bij de bank, een telefoon kopen op afbetaling en betalen met creditkaart is inmiddels heel normaal. Daarnaast kan voor geen tot weinig geld veel ingeslagen worden: van een stapel nieuwe kleren voor maar een paar euro tot goedkoop prullaria voor in de woonkamer.
Sommigen durven met enige schroom zelfs een lening voor een auto te nemen..
Tegen het gemak van veel en goedkoop producten in huis halen, ontstaat een beweging die pleit voor duurzaam kopen. En de opkomst van opruimgoeroes de afgelopen jaren is eveneens een teken aan de wand dat teveel spullen hebben ook niet zaligmakend is.

Presentator Eric Smit: ‘De drang om spullen te verwerven is een kenmerk van deze tijd. Het laatste decennium hebben we steeds meer te besteden, we zijn nu de rijkste generatie van de mensheid in het Westen. Die rijkdom leidt tot welvaartsziekten zoals koopziekte. Bij deze aflevering ging ik mee naar een opruimcoach die vrouwen niet alleen instrueerde om afstand te doen van spullen, maar óók om afstand te doen van kopen’.
Nieuwe luxe-producten vanaf de jaren zestig
Met de komst van de tv veranderde ook het straatbeeld. Bron: Fotocollectie BHIC
Nieuwe luxe-producten vanaf de jaren zestig
Bij de kruidenier
SRV-wagen
Interieur SRV-wagen
Deel via Facebook